Friday, January 9, 2015

6.8. 2013

Eilen mainitut Risikon höpinät herättivät oletetusti keskustelua nettipalstalla. Joku sanoi, että vastineeksi sosiaaliturvasta pitäisi mennä "yleishyödyllisiin töihin". Minä vastasin siihen ajatukseen näin:

"Mitä ovat nämä "yleishyödylliset työt"? Missä niitä tehdään ja mitä ne konkreettisesti ottaen ovat? Kuka niitä luusereita vahtii siellä? Kuka maksaa niiden vakuutukset? Kuka tsekkaa että ne tosiaan tulevat töihin? Jos joku jää tulematta, mennäänkö tsiigaamaan että onko tyyppi vielä hengissä vai onko vain kännissä vai pyyhitäänkö nimi kylmästi listalta veke ja katkaistaan sosiaaliturva? Mitenkäs jos kurjimus sairastuu, niin tarvitaanko sairaslomatodistus? Millä joku olmi onneton hakee sen jostain 10 tai 20 kilsan päästä terveyskeskuksesta? Kuka takaa etteivät koko kylän vässykät ole joka aamu jonossa terkkarissa hakemassa hoitsulta lomalappuja kun on hirveä kanuuna eikä vaan huvita, siellä oikeasti sairaiden seassa kuormittamassa julkista terveydenhuoltoa entisestään?

Se on hyvä heitellä ilmaan tuollaisia kaikenmaailman "ideoita" mutta sitten menee vaikeaksi kun niitä aletaan soveltaa reaalielämään. Minä olen luullut että holhousta ja byrokratiaa ja kustannuksia halutaan vähentää mutta näköjään halutaankin lisätä! Samat tyypit jotka mesovat byrokratiasta ja paapomisesta ovatkin sitten luomassa tällaista systeemiä. Siinä on taas sitä järkeä ja logiikkaa saatana.

Niin ja mitäs sitten jos joku kerta kaikkiaan kieltäytyy tekemästä mitään? Pistetäänkö kadulle? Minä kun olen luullut että kerjäläisistäkin halutaan eroon, mutta se vissiin koskee vain niitä romanialaisia. Suomalainen kyllä joutaa kerjäämään henkensä pitimiksi. Sitäkin varmaan kannattavat ne joiden mielestä hyvinvointivaltio on säilytettävä, hah hah haa! Voi teitä ihmisiä, kyllä te olette hassuja".

Minä en mitään pakkotöitä tee enkä niitä hyväksy. Semmoinen on fasismia, eikä se siitä muuksi muutu vaikka kuka lässyttäisi mitä. Jos joku muu on jotakin muuta mieltä niin olkoon, mutta vähintään voisi päänuppinsa sisäpuolella sijaitsevilla aivoillaan ihan tosissaan miettiä miksi on. Minäkin olen miettinyt, miksi olen sitä mieltä kuin olen... Onko se vain helppo perstuntumalta sanoa että juu, luuserit töihin kun JUURI MINÄ maksan niiden olemiset? Vai onko se niinkuin jonkinnäköinen rangaistus jostain, esim. siitä että ei ole pärjännyt niiden suuntaviivojen mukaan millä pärjäämistä yleensä mitataan? Vai onko se jotain oman turhautumisen purkamista siitä syystä kun itse on niin tyhmä että elää yli varojensa eikä saa fyrkkaa riittämään vaan tili on tyhjänä jo kaksi viikkoa ennen seuraavaa palkkapäivää? Jos nuo ovat niitä selityksiä ja perusteluja niin onneksi olkoon vaan, hahaa. Vähän parempaa pitäisi löytyä.

Ja sitten puhutaan jostakin ihmeellisestä käsitteestä nimeltä "yhteiskuntaan osallistaminen". Minä en oikein tajua koko juttua. Minä olen sitä mieltä että ainoa joka on täysin pihalla yhteiskunnasta on se porukka jonka sitä pitäisi johtaa!

En tiedä miten kenenkään yhteiskunnallista osallistumista lisää se että joutuu johonkin työpajalle täyttämään kirjekuoria tai tekemään linnunpönttöjä tai metsään keräämään risuja yhdessä samanlaisten luuserien kanssa. Ei siinä opi yhteiskunnasta mitään eikä se osallista mihinkään. Jollekin voi tosin olla se hyöty että siitä voisi saada sosiaalisia kontakteja, jos sattuu olemaan sitä sorttia joka kaipaa seuraa. Mutta ei sekään mitään yhteiskunnallista osallistumista ole.

Minusta olisi edelleen huomattavasti järkevämpää kehittää tätä systeemiä sellaiseksi että sillä työmarkkinatuella tai toimeentulotuella oleva edes SAISI tehdä jotakin ilman että menettää ne tuet tai joutuu aloittamaan hirveän paperisodan. Mutta sehän olisi vissiin liian tolkullista, mieluummin pakkotöitä vaan, saatana.


No comments:

Post a Comment