Monday, December 15, 2014

15.6. 2013

"Jos Antikristus onkin nainen, onko sen nimi sitten Antikristuksetar? Tai Antikristiina? Vai onko Antikristuksena oleminen vain miesten hommaa? Perhanan epätasa-arvo ja Antikristuksien lasikatto! Taitaa naispuolisen Antikristuksen euro olla vain 80 senttiä! Ja metri korkeintaan 75 senttiä"! -Minä Facebookissa äsken

Ja sitten muihin aiheisiin. Sosionomi Aaämkooksi opiskellessani kuulin paljon puhetta käsitteestä nimeltä "elämänhallinta". Elämänhallinta sitä, elämänhallinta tätä, lässyn lää. Minulle muodostui sellainen käsitys että elämänhallintansa menettänyt on joko huumaavia aineita (sis. alkoholi) eksessiivisesti käyttävä tahi tyystin masentunut yksilö, joka ei pääse sängystä ylös ja jättää kämppänsä ja itsensä siivoamatta, ei käy töissä, syö mitä ja miten sattuu ja ylipäätään vain valuu ympäriinsä vailla mitään kontrollia yhtään mihinkään.

Mutta sitten kun tällainen henkilö pääsisi oikeiden palvelujen piiriin, häntä voitaisiin auttaa saavuttamaan jälleen elämänhallintansa ja lopulta sankarillinen ja ehdottoman ammatillinen työntekijä olisi hoitanut sarkansa tehden itsensä asiakkaalle tarpeettomaksi. Ja niin tämä entinen kurjimus rientäisi jälleen raittiina tai korkeintaan kohtuukäyttäjänä suihkuun ja työmarkkinoille.

Tosielämässä ei vain mene ihan tuolla tavalla. Koska tämä nyt sattuu olemaan MINUN päiväkirjani, otan esimerkiksi itseni: Eihän minullakaan ole mitään elämänhallintaa, siis tosiasiassa. Minulla ei ole päihdeongelmia, syön hyvin, minulla on säännöllinen päivärytmi ja saan pidettyä sekä itseni että huushollini puhtaana (jälkimmäisen lievästä pölyisyydestä huolimatta), huolehdin terveydestäni ja sitä rataa. Mutta ei minulla mitään ELÄMÄNHALLINTAA ole. Koko hallinta on ulkoistettu eri viranomaisille, enkä tiedä saanko sitä enää ikinä takaisin. Taidan olla laitostunut, vaikken laitoksessa olekaan!

On Kela, työkkäri ja ennenkaikkea sossu. Tälläkin hetkellä pankkitilini käyttäjätunnukset sisältävä lappu makaa tuolla keittiön pöydänkulmalla jotta muistaisin viedä sen Reetta-tädille, joka printtaa sieltä tilitapahtumat joista puolestaan selviää se etten ole jollain maagisella konstilla rikastunut ja että olen maksanut tämän kuun vuokran. Sitten se printti viedään sossuun ja siellä ne katsovat että on se onneton olmi sen maksanut, kappas vaan, voidaan laittaa seuraavan kuun toimeentulotuki maksuun.

Minähän olen saanut toimeentulotukea vuosikaudet. Sinä aikana olen aina hoitanut kaikki asiat 100-prosenttisen oikein ja maksanut jokaisen laskuni ajallaan - myös sen vuokran. Mutta silti se lappu pitää printata ja viedä sinne tämän kuun 20. päivään mennessä. Ei siinä mitään, kyllä minä sen hyväksyn koska sääntöjen pitää olla kaikille samat. Mutta silti jotenkin riepoo. Kyllä tässä tuntuu siltä että joku ihan muu hallitsee minun elämääni kuin minä.

Eilen oli terapiaa. Nyt on tuo sossun lappu. Valitus kuntoutustuesta on sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnassa. Sitten kun se hylätään (hmmmm) pitää olla yhteydessä työkkäriin. Pian on taas se aika kun tehdään asumistuen vuositarkastus. Niin juu ja pitäisiköhän sitä sairaspäivärahaa yrittää hakea sitten joskus kun sossu siihen patisteli... Ei oikein tunnu siltä että yksikään toimija olisi yrittänyt tehdä itseään tarpeettomaksi, terapeuttia lukuun ottamatta. Ja sitten jos se joskus onnistuu tarvitaan edelleen lääkäreitä kirjoittamaan lausuntoja ja vähintään uusimaan reseptejä.

Kun on paniikkioireita ja ahdistusta ja muutosten sekä yllättävien tilanteiden pelkoa ja Asperger selkeää järjestystä kaipaavine luonteenpiirteineen, on helppo jämähtää tällaiseen. Tässä on kumminkin aika turvallinen olla kun on tiukat kriteerit joiden mukaan toimitaan ja rahaa tulee juuri sen verran että pärjää. Mutta kyllähän tässä häkissä ollaan, ei siitä mihinkään pääse. Kun saisi sitä häkin ovea edes sen verran raolleen, että pääsisi kurkkaamaan ulos... Sitten voisi pähkäillä että ottaisiko askeleen tai kaksi eteenpäin vai mitä tekisi. Mutta nyt ei voi tehdä mitään, ettei menetä tukia ja ala hirveä show ja paperisota. Sitä en jaksaisi millään, tiedän sen.

Kannustinloukuista höpötetään nykyään koko ajan. Mutta ei minulla ole sellaista tunnetta että olisi kannustettu yhtään mihinkään. Ainoa mihin on kannustettu on se että haetaan lisää erilaisia etuuksia kuten työkyvyttömyyseläkettä, kuntoutustukea ja sairaspäivärahaa. Niistäkin on osittain tullut sellainen olo, että se suositteleva instanssi vain haluaa minut pois omilta listoiltaan eikä suosittele suinkaan siksi että se parantaisi minun olosuhteitani ja tekisi sen kuuluisan oman elämän jatkamisen helpommaksi. Sossustahan se sanottiin aika suoraan: "Kun sinä olet täällä meidän listoilla". No niin olen, kun vakuutuslääkäreiden ja Kelan mielestä minä kuulun sinne vaikka omastani ja muiden lääkäreiden mielestä en kuulu.

Lähinnä siksi minä olen niitä eläkkeitä ja kuntoutustukia hakenut että saisi edes jonkinlaisen jatkuvan toimeentulon jota ei tarvitsisi olla hakemassa uudestaan joka jumalan kuukausi. Siinä olisi sellainen pohja jolta voisi jo yrittää ponnistaa, eikä niin haittaisi vaikka muksahtaisi takaisin. Vähän aikaa huilattuaan voisi yrittää uudestaan. Mutta eipä se näköjään onnistu, aika ja elämä vain kuluu. Kyllä tässä on alettava kaavailla jotain muuta.

No comments:

Post a Comment