Vasemmalla
puolella pihaa on pari pöytää ja muutama tuoli. Yhdellä
jälkimmäisistä istuu tukeva muori, jolla on seuranaan pienempi ja
hintelämpi pyörätuolissa istuva ikätoveri. He ovat tyytyväisen
ja raukean näköisiä auringon lämmössä. Minä heilautan kättäni
ja kajautan tervehdyksen. En saa vastausta. Kävelen avoinna olevasta
ovesta sisään.
Oven
lähettyvillä käytävän varrella istuskelee seuraava asukas,
isokokoinen mummeli jolla on kirkkaansiniset vaatteet ja pitkät,
valkeat hiukset. Kasvot ovat melkein yhtä kalpeat kuin hiuksetkin.
Vanhan naisen haaleanharmaat silmät ovat apposen ammollaan ja suu
raollaan. Tuntuu siltä että hän ei näe mitään, tai ei ainakaan
käsitä näkemästään paljoakaan.
-
Terve, minä sanon ja käännyn ovelta vasemmalle.
Jostain
ilmestyy hoitaja joka työntää jälleen yhtä mummoa pyörätuolissa.
-
Tulikko Väinöö kattoon, hoitaja kysyy. Minä vastaan myöntävästi.
Olen käynyt tässä rakennuksessa monta kertaa, mutta olen silti
epävarma suunnasta. Tällä kertaa en ole saanut omaa mummoani
oppaaksi, sillä Maija on ollut vatsakipuinen ja huonovointinen ja
jäi lepäilemään omaan huusholliinsa viereiseen rakennukseen.
Käännyn kulmasta väärään suuntaan, mutta huomaan heti erheeni
ja päädyn päiväsaliin.
Salissa
on hiljaista. Päiväkahvit on jo juotu ja televisiokin on kiinni.
Paikalla on vain isäni entinen työkaveri, joka istuu nykyisin
pyörätuolissa ja on sattuman oikusta päätynyt Väinö-pappani
huonetoveriksi, sekä valkoiseen paitaan ja ruskeaan hameeseen
sonnustautunut mummo jonka kävelykeppi nojaa tuolia vasten.
Päiväsalin oikealla seinustalla on rivi ovia, joissa jokaisessa on
nimilappu.
Uusi
hoitaja saapuu jostakin. Hän näyttää etäisesti tutulta, vaikken
yleensä muistakaan ihmisten kasvoja. Hänkin tuntuu tietävän minne
olen menossa - hiukan ikävästi voisi ajatella että vieraita käy
niin vähän, että harvat kävijät jäävät hyvin hoitajien
mieleen. Ymmärrän etten yhtään muista missä huoneessa Väinö
asustaa ja tunnen pienen ahdistuksen kouraisun vatsassani. Onnistun
kuitenkin kätkemään hämmästykseni (olen saanut siinä niin
paljon harjoitusta että taidan olla jo maailmanmestaritasoa, tai
vähintään hyvää kansainvälistä luokkaa) ja löydän oikean
oven. Se on rivistön viimeinen ja ammottaa avoimena.
-
Väinö taitaa olla nukkumassa, sanoo hoitaja. Minä kurkistan
huoneeseen ja näen papan joka makaa selällään sängyllä silmiään
hieroen.
-
Vissiin just heräämässä, minä sanon.- Katos kuka tuli. Tunnetkos, kysyy hoitaja papalta.
- Niin, tieräksää kuka mää olen, jatkan minä. Hoitaja auttaa papan istumaan ja laittaa hänelle tohvelit jalkaan.
- Emmää kyl ny just tunne, pappa vastaa silmiään siristellen.
Voi
helkkari, ajattelen minä. Nytkö se sitten on tapahtunut? Olen jo
valmis aloittamaan litanian tyyliin "mää oon Jani, sen ja sen
poika, eksää muista, voi voi, lässyn lää". Mutta siihen ei
sittenkään ole tarvetta, sillä muutaman hetken päästä papan
kasvoille ilmaantuu pieni hymyntapainen.
-
No kyl mää ny tunnen.
Hoitaja
poistuu. Minä taputan peittoa sängyn jalkopäässä ja kysyn saanko
istua siihen.
-
Juu, pappa sanoo ja siinä minä sitten istun, papan vieressä, tässä
pienessä huoneenkopperossa jonka pappa jakaa isäni ex-työkaverin
kanssa. Huone jossa itse asuin ollessani sivarikoulutuksessa Vaasassa
oli sekin pieni, mutta sentään huomattavasti suurempi kuin tämä.
Niin katoaa mainen kunnia: Itselleen ja perheelleen suuren ja komean
tiilitalon aikoinaan rakentanut mies on nyt tuomittu asumaan tässä
kopissa, jossa lemuaa ehdalta ihmispaskalta. Pappa itse ei haise
miltään, hengityksen lievää makeaa lemahdusta lukuunottamatta.
Minä
höpötän niitä näitä. Minua ei ahdista, enkä ole edes
vaivautunut. Olen tottunut puhumaan vanhoille ihmisille ja pienille
lapsille ja eläimille ja muille jotka kaipaavat turvaa ja
rauhoittelua. Ymmärrän kuitenkin pian että sen kummempaan
rauhoitteluun ei ole tarvetta, sillä pappa tuntuu olevan yllättävän
terävässä kunnossa. Vastaukset ovat lyhyitä eikä papasta ole
varsinaiseksi keskustelijaksi, mutta tilanne on ollut aina sama.
Pappa ei ole koskaan ollut supliikkimiehiä, vaan tyytynyt lähinnä
kuuntelijan rooliin.
Papan
ulkomuotokin tuntuu kohentuneen. Hiukset ovat lyhyet ja siistit ja
silmissä on tyhjän tuijotuksen sijaan ihka oikea katse. Vain pariin
kertaan papan kasvoille hiipii ilme jonka Alzheimerin taudin
eteneminen on tuonut mukanaan: Ovela, hiukan pahansuopa tuijotus
josta en pidä alkuunkaan. Pappa ei ole koskaan ollut ilkeä enkä
muista ikinä nähneeni häntä suuttuneena, vaikka joskus olisi
ollut aihettakin. Onko Alzheimer nostanut pintaan jotakin joka on
ennen ollut piilossa? Vai onko koko seikka vain mielikuvitukseni
tuote?
Rohkaistun
hiukan testaamaan papan ymmärrystä ja muistia. Huonekaverin sängyn
yläpuolella on valtava pyöreä seinäkello ja saan päähäni
kysyä, mihin aikaan pappa herää aamuisin.
-
Kyl mää sit ain herrään, pappa vastaa pienen hiljaisuuden
jälkeen. Minä jatkan kuulustelua.- Herättääks nua hoitajat sun aamusin vai herääksää itte, minä kysyn. Pappa on hiljaa ja tuijottaa eteensä.
-
En mää muista, sanoo pappa lopulta. Sanat ovat hiljaiset ja
painokkaat ja niissä on hiukan tuskastunut kaiku. "En mää
muista", sanoi pappa. Edes jossain määrin kirjakieltä
lähenevä sävy on aina ollut merkki siitä että pappa on tosissaan
- yleensä hän puhuu puhdasta Porin murretta. Päätän lakata
kyselemästä typeriä ja vaihdan puheenaihetta.
Niinpä
puhelen jälleen mitä sattuu, ajomatkasta, maalaushommista, Pitkosta
ja vaikka mistä. Pappa sanoo muistavansa Pitkon ja minä ilahdun
kovasti. Mutta yhtäkkiä päiväsalin puolelta alkaa kuulua itkua:
Ilmeisesti näkemäni valkeaan paitaan ja ruskeaan hameeseen
pukeutunut vanha nainen on alkanut itkeä. Nyyhkytys on täysin
lohdutonta ja kuulostaa nuoren tytön itkulta. Ehkä ihminen
kuulostaa aina itkiessään samalta, ikään katsomatta? Sen seasta
erottuu sanoja, joita en toista tässä.
-
Olekko sää ihan kunnossa, kuuluu isäni entisen työkaverin ääni.
Pian itku lakkaa, eikä minun tarvitse mennä katsomaan mistä on
kyse ja tarjoamaan vajavaista lohdutustani.
Niinpä
jatkan jälleen puhetta. Ääneni alkaa jo olla hiukan käheä.
Vaikka puhumani asiat ovat jokapäiväisiä ja vähäpätöisiä,
saan juttuuni eloa ja jopa jonkinlaista draaman kaarta. Pappa
kuuntelee tarkkaan ja nauraakin toisinaan, pientä huvittunutta
nuuskutusta joka tuo elävästi mieleeni papan äidin Annan. Minusta
on mukava saada pappa nauramaan.
Lopulta
sanon että minun on aika jatkaa matkaa. Kysyn haluaako pappa mennä
takaisin makuulleen vai jääkö hän istumaan.
-
Mää lähren täst sit koht johonki, tuumaa pappa. Rollaattori onkin
aivan sängyn vieressä täydessä menovalmiudessa, papan ei tarvitse
kuin tarttua ohjaksiin ja kammeta itsensä jaloilleen.
En
mielelläni koske ihmisiin, mutta tykkään taputtaa pappaa
olkapäälle. Toivon että kosketus välittäisi sen mille en löydä
sanoja. Sanon että yritän päästä käymään vielä ennen syksyä
ja nousen. Huoneen ovella käännyn, heilutan ja sanon "morjens".
-
Hei hei, sanoo pappa.
Kirkkaansinisiin
pukeutunut (tai puettu) mummo istuu yhä paikoillaan ulko-oven
lähettyvillä. Paikalle on ilmaantunut myös pyörätuoli, jossa
kyyköttää kyömynenäinen kalju papparainen suu ammollaan ja pää
eteenpäin työntyneenä. Minusta hän muistuttaa vanhaa
korppikotkaa, jonka lentotaito on mennyttä mutta silmät näkevät
vielä hyvin. Minä tervehdin parivaljakkoa ja kävelen ulos.
Pihamaalle
on nyt kerääntynyt enemmän väkeä, auringossa istuu kenties
seitsemän tai kahdeksan muoria ja vaaria. Nostan jälleen käteni
tervehdykseen.
-
Vie isällesi terveisiä, huutaa ex-työkaveri pyörätuolistaan.
No comments:
Post a Comment