Saturday, October 18, 2014

16.1. 2013


Eilen oli urheilugaala. Vai pitäisikö se kirjoittaa isolla U:lla? No, minä en kirjoita vaikka pitäisikin. Meinasin katsella sitä mutta jänistin, mikä olikin hyvä juttu päätellen ko. spektaakkelia koskevista kommenteista joita tänään on saanut lukea nettipalstalta. Enkä minä ole mitään gaalankatsojatyyppiä noin ylipäätään.

Minusta Vuoden Urheilijan (tuon voi jo kirjoittaa isollakin, näköjään) palkinto olisi aivan ehdottomasti kuulunut Leo-Pekka Tähdelle. Ja saman tien sille olisi voinut lyödä jykevään kouraan myös seuraavankin vuoden palkinnon. On se niin kova jätkä ja saavutukset niin huikeita, että sitä on vaikea käsittää. Tuuli Petäjä-Sirenin olympiahopea taas oli minun mielestäni viime vuoden sykähdyttävin urheiluhetki.

Vuoden Penkkiurheilijajoukkueen pokaali ja asiaankuuluvan kookas, mielellään vähintään viisi... eikun kuusinumeroinen shekki taas olisi selkeästi kuulunut minulle, Reetalle ja Villelle. Kyllä niin monet julmetut penkkiurheilusessiot viime vuonnakin pidettiin! Ville tosin tuppaa aina nukahtamaan laiskanlinnaansa ja kuorsaa sitten siinä suu auki, kunnes havahtuu silloin kun minä ja Reetta aletaan pitää suurempaa meteliä ja karjua niin että kitapurjeet läiskyvät tuulessa.

En ole kirjoittanut tänne päiväkirjaan penkkiurheilusta juuri mitään, vaikka se on niin kovin rakas harrastus. Muutamat muutkin aktiviteetit ovat jääneet kovin vähälle huomiolle, erityisesti lukeminen ja piirtäminen. Mutta jostain syystä minusta tuntuu jotenkin tarpeettomalta kirjoittaa siitä mitä kirjoja olen lukenut ja millaisia juttuja piirtänyt tai maalannut.

Tänään en ole enää ollut sumussa, vaan sen sijaan melko kiukkuinen ja kärttyisä. Kävin Riihimäellä ostamassa äiteelle syntymäpäivälahjan (Carlos Ruiz Zafonin opuksen "Taivasten vanki", olen lahjonut mutsia kahdella edelliselläkin Zafon -suomennoksella joten mitäs sitä hyvää sarjaa katkaisemaan) ja likimain kaikki tuolla reissulla otti päähän: Kylmyys, lumi, liukas tienpinta, Rellun peräpeilissä roikkuva Mersukuski, kaupungilla vastaan kävelevät ihmiset...

Ei ole kiva olla kiukkuinen silloin kun menee ostamaan äidille synttärilahjaa. Sellaisessa puuhassa pitäisi olla ihan toisenlaisten tunteiden vallassa. Ja minä olen muutenkin kauhean väsynyt olemaan vihainen. Viha on depressiota parempi sikäli että se ei lamaannuta ja sen voimalla saa asioita tehtyä, mutta helkkarin kuluttavaa se on.


No comments:

Post a Comment